Deerlijk, Waregem, 9 december 2020

ConXioN, al meer dan 23 jaar gevestigde waarde in Vlaanderen in de IT-sector voor de digitalisatie bij bedrijven, tilt zijn slagzin ‘the new style of IT’ naar een hoger niveau. Het IT-bedrijf maakt gebruik van vertrouwde en nieuwe technologieën om werknemers die tijdens de thuiswerkplicht bij het bedrijf aan de slag gaan toch een persoonlijk welkom te geven. Daarvoor maken ze gebruik van conferentietools en een VR-video. Zo kon zelfs een werknemer die thuis in quarantaine zat toch starten aan zijn nieuwe job.

Joachim Van Poeck startte op maandag 30 november samen met een andere nieuwe collega als Customer Success Manager of ‘Goesting Manager’, een functie waarin hij klanten een nog betere dienstverlening zal bieden door nauw samen te werken met de andere teams in ConXioN. Vier dagen voor zijn eerste werkdag testte zijn vriendin echter positief op Covid-19. “Ik ging uiteraard meteen in quarantaine en verwittigde HR-Manager Hanne en mijn teamlead. Ik verwachtte dat mijn opstart bemoeilijkt ging worden, maar niets was minder waar. Alles kon virtueel doorgaan – van het overlopen van de welkomstbrochure tot de rondleiding. En momenteel ben ik bezig aan een virtuele tour de table waarbij ik tijdens videogesprekken persoonlijk kennis maak met mijn nieuwe collega’s.”

Joachim Van Poeck ConXioN
Nieuwe Customer Success Manager Joachim Van Poeck: "Ik verwachtte dat mijn opstart bemoeilijkt ging worden, maar niets was minder waar. Alles kon virtueel doorgaan – van het overlopen van de welkomstbrochure tot de rondleiding. En momenteel ben ik bezig aan een virtuele tour de table waarbij ik tijdens videogesprekken persoonlijk kennis maak met mijn nieuwe collega’s.”


Digitale tools als reddingsmiddel

Doordat het bedrijf Office 365 aanbiedt en zelf gebruikt, worden conferentietools als Microsoft Teams zeer intensief ingezet. Nieuwe werknemers introduceren zichzelf op Yammer, dat bij ConXioN bekend staat als het ‘interne sociale mediaplatform’, en kunnen zo hun eerste, informele gesprekken met hun nieuwe collega’s voeren. “De gesprekken die je aan de koffiemachine of tijdens de lunchpauze voert vallen wel weg, maar zo kan je toch al beginnen banden smeden met je nieuwe collega’s,” aldus Van Poeck.

Daarnaast nam ConXioN in december een VR-video op. In het Waregemse Experience Center, waar ConXioN zijn hoogtechnologische tools voorstelt, werden uitgebreide 360° video’s gefilmd in samenwerking met JIBE. Die content wordt vervolgens ter beschikking gesteld via een ConXioN Cardboard, een gepersonaliseerde VR-bril, waar een smartphone in geplaatst kan worden. De kijker stapt uit de lift in het Experience Center en krijgt onder andere te horen waar ConXioN voor staat. Hij of zij kan ondertussen rondkijken in de ruimte dankzij de bril die hoofdbewegingen registreert.

HR-Manager Hanne Vermès: “In de eerste lockdown was iedereen veerkrachtiger doordat alles nog heel nieuw was en door het mooie weer. Tijdens de thuiswerkplicht die sinds november van kracht is merken we andere uitdagingen op. Mensen hebben het mentaal zwaarder. Net daarom is het zo belangrijk dat we betrokkenheid creëren bij onze werknemers.”

 
Nieuwe werknemers zich meteen thuis laten voelen

Door de onboarding op een dergelijke manier in te richten garandeert ConXioN dat ook nieuwe werknemers zich snel thuis voelen in het bedrijf. “Wat wij altijd horen van onze medewerkers is dat zij ons ConXioN-DNA zo op prijs stellen. Voor ons is het belangrijk dat ook wie niet op kantoor kan starten wel voeling krijgt met de collega’s, andere teams en de algehele sfeer,” vertelt Hanne Vermès, HR-Manager bij ConXioN. Dat ConXioN daarin slaagt bevestigt nieuwe werknemer Van Poeck: “Door een tool als Microsoft Teams kunnen we elkaar gelukkig wel face-to-face zien, al is het natuurlijk niet hetzelfde als elkaar in levende lijve spreken. Maar de videogesprekken lieten me wel toe meteen feeling te krijgen met de vibe van het bedrijf, de teams en de collega’s. Daarnaast toonde de mededeling dat mijn quarantaine geen bezwaar was voor mijn opstart meteen ook de zeer flexibele en technologische aard van ConXioN aan.”

Dat een dergelijke introductie tot het bedrijf zijn doel niet mist, bewijst het feit dat ConXioN sinds maart 2020 maar liefst 20 nieuwe werknemers verwelkomde. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, vertelt Vermès: “In de eerste lockdown was iedereen veerkrachtiger doordat alles nog heel nieuw was en door het mooie weer. Tijdens de thuiswerkplicht die sinds november van kracht is merken we andere uitdagingen op. Mensen hebben het mentaal zwaarder. Net daarom is het zo belangrijk dat we betrokkenheid creëren bij onze werknemers.”